Terug 

TUNNELPLAN

Op deze pagina staan (sinds 2006) regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.

TUNNELPLAN 263,  een kijkje in de toekomst?

Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen. (in november 2009 stopt de TC-Tubantia abrupt met dorpspleinen op haar website ) 

De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.

Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan. In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.

Tunnelplan 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Tunnelplan 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 Tunnelplan 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79

Tunnelplan 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 Tunnelplan 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 

Tunnelplan 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 Tunnelplan 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149

Tunnelplan 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169

Tunnelplan 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 Tunnelplan 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191

 

   Blog

18-10-2018

Tunnelplan 191

 

Nachtturbine in Nijverdal.

 

Mijn idee om hoge windturbines toch geaccepteerd te krijgen in de gemeente Hellendoorn.

Nodig zijn minimaal 20 windturbines om te voorzien in de behoefte, maar als bij elk plan een protest komt omdat deze zichtbaar zijn aan de horizon, komt er niet een.

 

Het idee is om de windturbine uit te voeren met een uitschuifbare mast, dit is een vaak toegepaste techniek bij bv torenkranen, met simpele lieren.

 

In de avond.

Wanneer het 's avonds schemer wordt schuift de vakwerk mast uit en start de windturbine automatisch.

Deze is in het donker niet zichtbaar, vogels en ander dieren worden niet verstoord.

Geen slagschaduw.

De vakwerkmast is open en voelt weinig wind waardoor de constructie lichter uitgevoerd kan worden.

 

Bij het aanbreken van de dag.

Na een nacht  elektriciteit productie wordt in de loop van de morgen de molen stopgezet en staan de wieken stil in een vaste positie.

Hierna schuift de mast automatisch terug in de uitgangspositie. Makkelijk voor onderhoud en reinigen.

Omdat de wieken voorzien van de achtergrond camouflage tekening, niet draaien en in een vaste stand/richting staan, zijn ze haast niet zichtbaar in het landschap.

Geen slagschaduw of horizonvervuiling.

 

We produceren dan niet 24 uur maar wel 16 uur per etmaal.

Dit is veel meer dan wanneer de molen helemaal niet geplaatst kan worden.

 

Combinatie met een zonnepark.

De combinatie van een zonnepark (overdag zonnestroom) en een windturbine ('s nachts windstroom) is optimaal bij 1 verdeel station met stroomkabel.

 

Ik denk dat er nu veel meer geschikte plaatsen voor nachtturbines in de gemeente Hellendoorn zijn.

Eventueel op of tegen de Heuvelrug.

 

Minimaal dus 24/16 x 20= 30 nachtturbines.

 

Voorstel voor een wedstrijd.

Ontwerp een print op de naar bovengerichte wiek bij stilstand waardoor deze opgaat in het landschap, bijvoorbeeld een populier of juist misschien wel een hoogspanningsmast!

 

08-09-2018

Tunnelplan 190

 

De Fietssnelweg F35 in Nijverdal.

 

 

De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van de Duitse grens naar Nijverdal.

 

 

 

30-06-2017

Tunnelplan 189

 

             Cultuur in Centrum Nijverdal

Culturele evenementen in het centrum van Nijverdal vragen om een plek die goed toegankelijk is en voorzien van alle gemakken (beschutte zitplaatsen, verlichting en veiligheid).

Buitenaktiviteiten in het centrum zijn erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Vaak zijn de losse podia wel overdekt maar de belangrijkste deelnemer, het publiek staat altijd in de regen of in de fel brandende zon zonder schaduw.

Op 24 juni was dat weer pijnlijk zichtbaar, vele gezellige koren op podia maar totaal geen publiek omdat het regende als pijpestelen.

Maak een bruisend zonovergoten Cultuur plein.

Waarvoor kan zo’n cultuurplein gebruikt worden.

1.       Optredens en manifistaties vanaf een groot overdekt podium.

2.       Warenmarkten, kunst en vlo markten.

3.       Parkeer en oplaadpunten voor fiets en auto.

De plek is er al, de Markt in het centrum tussen Maximastraat en Constantijnstraat.

De luchtopname laat het duidelijk zien.  Een groot podium aan de noordzijde van de markt overdekt met zonnepanelen. Dan volgen in een aantal kwart cirkels, rijen zonnepanelen (groen) die zorgen voor beschutting.

Onder deze panelen is ruimte voor een gezellige waren of kunstmarkt waarbij de open ondersteunende frames voorzien zijn van vaste kramen. Deze kramen kunnen na een markt slim ingeklapt worden tot een zitgelegenheid bij een optreden op het podium. Bezoekers van een markt of een optreden staan/zitten dan altijd droog en beschut tegen zon.

Wanneer de kramen of zitbanken ingeklapt zijn is er op een 8 meter breede strook plaats voor een groot aantal overdekte fietsstallingen (met oplaat punten) en parkeerplaatsen voor auto’s. De energie voor de oplaatpunten en verlichting komt van de zonnepanelen.

In verband met de gunstige ligging van de Markt naar het zuiden geven de panelen het hele jaar door energie. Ook is het cultuurplein direct na een warenmarkt beschikbaar omdat niet alle houten kraampjes afgebroken en vervoerd moeten worden.

De panelen zorgen  er voor dat het geluid vanaf het podium goed gedempt wordt voor de omwonenden.

                              

Dus een bruisend zonovergoten Cultuur plein.

 

 

 

 

15-04-2017

Tunnelplan 188

 

Verbindingen van Centrum Nijverdal - Paarse Poort - Avonturenpark .

Om toeristen naar de gemeente Hellendoorn te trekken en te behouden, moet er een goede infrastructuur zijn.

Wie gaan ze bezoeken en hoe komen ze er:

1.       - Centrum Nijverdal per auto, fiets of per trein.

2.      -  Paarse Poort per auto of fiets.

3.      -  Avonturenpark per auto of fiets.

Deze attracties worden voorzien van parkeerplaatsen voor auto en fiets (beschut onder zonnepanelen) waar overgestapt kan worden op een ander transport middel.

Elke parkeerplaats is voorzien van een fietsverhuur unit en een pendelbus aansluiting.

De bezoeker van de Paarse Poort kan bv. per auto komen en die daar dan gratis opladen. 

Ook heeft hij de mogelijkheid per trein Nijverdal te bereiken om dan via het centrum op een gratis elektrische zelfrijdende pendelbus stappen of een fiets te pakken.

 

De zelfde mogelijkheden zijn ook bij het Avonturenpark/Landalpark  aanwezig. Hier kunnen de toeristen ook op de pendelbus stappen en via de Ravijn Fly-Over en de Paarse Poort het bruisende centrum van Nijverdal bezoeken. 

Van deze zelfrijdende pendelbus (rijd elk kwartier) kunnen ook Nijverdallers gebruik maken, omdat deze via het verzorgingshuis de Hoge Es en de mooie heide gebieden, het Buitencentrum aandoet.

Van parkeerplaats Centrum (Groen van Prinserenstraat) tot Paarse Poort in 5 minuten (1,5 km) en van Paarse Poort via Ravijn Fly-Over naar Avonturenpark 10 minuten (3 km).

Bij de afrit van de A35 westelijk van Nijverdal de Paarse Poort en de oostelijke afrit op het Lochter 3 komen ook overdekte parkeerplaatsen met fietsverhuur.

Investeringen.

Omdat alle parkeerplaatsen voorzien zijn van zonnepanelen brengen die elke dag van het jaar geld op. Verder kunnen op het al jaren braakliggend industrieterrein Lochter 3  een groot aantal demontabele zonnepanelen geplaatst worden. 

Totaal zo’n 15 hectare. Wordt toch een kavel verkocht dan verplicht zich de koper de panelen op het dak te plaatsen en wordt eventueel eigenaar of heeft vruchtgebruik. Ook worden zonnepanelen op de waterbergingen van het industrieterrein en voor de nieuwe A35  aangebracht, goed voor 6 hectare.

Aantal zonnepanelen.

Op de parkeerplaatsen  4 x 1000 = 4000 panelen en op Lochter 3 zo’n  56.000 panelen met een opbrengst van totaal  15.400.000 kWh.

Bij 60.000 panelen is de vermindering van de CO2 uitstoot ongeveer 9,2 kton.

 

 

 

 

(in Goor  37000 panelen, 9.500.000 kWh)

Verkorte beschrijving in PDF

http://www2.wierden.nl/robeheer/6F096EE3-14E4-42AC-AEB3-DE295AE10E9E/t_NL.IMRO.0189.BP2016000002-ON01.html

http://www.amelandenergie.nl/Informatie_memorandum_AEC.pdf

https://www.youtube.com/embed/x4RKn1e5UII?rel=0&showsearch=0&autoplay=1

 

 

 

 

25-03-2017

Tunnelplan 187

 

De Fietssnelweg F35 in Nijverdal.

 

De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van de Duitse grens naar Nijverdal.

 

 

 

 

 

05-12-2016

Tunnelplan 186

 

De bron van de Nijverdalse beek.

 

Bij het graven van het Ravijn door de Nijverdalse berg in 1880 ten behoeve van de spoorlijn Zwolle – Almelo is de bron van de Nijverdalse beek vervallen. Deze beek volgde toen de loop van het huidige spoortrace richting het riviertje de Regge.

Tijd om de loop van dit verdwenen kabbelende beekje te herstellen door achter het zwembad in het Ravijn een wandel en fietsspiraal te bouwen. Dit bouwwerk met een diameter van 55 meter zorgt er voor dat de wandelaar in het Ravijn en de fietser op de fietssnelweg F35 gemakkelijk en zonder veel klimmen het Stut op kan.

Over een lengte van 600 meter wordt een hoogte verschil van 12 meter overbrugd met een comfortabel fietspad van 4 meter en een voetpad van 1,5 meter. Boven aangekomen met een prachtig uitzicht over Nijverdal heeft men de keus via een brug over het spoor en N35 richting Paarse Poort of richting Avonturen Park.

Naast het voetpad in de spiraal kan het beekje in een goot naar beneden kabbelen en via het Leo ten Brinkepark richting Regge stromen.

Kijk hier voor meer achtergrond informatie.

13-01-2016

Tunnelplan 185

Vooruit kijken (na een terugblik).  

 

In Tunnelplan 184 had ik al aangegeven dat er de komende jaren weer grote projecten in Nijverdal op stapel staan.

Hoe staat het met deze projecten.

 

In dit Tunnelplan 185  

de A35/N35 van Wierden naar Nijverdal, het viaduct bij de Boersingel en het viaduct over de Baron van Sternbachlaan.

Dodelijke ongevallen, overlast van de bouw, onzekerheid wanneer wordt beslist.

Enige opmerkingen die ik in de zaal om mij heen hoorde tijdens de toelichting van de stuurgroep “ Verkenning N35 Nijverdal Wierden” op 9 juli 2012 in Wierden.

De druk bezochte informatie avond (zie ook Tunnelplan 145) gaf mij toen al de indruk dat het niet alleen om kosten ging maar ook om bewoners die onzekerheid kregen door de vage voorstellen.

Met de oprichting van de Stichting Bewonersbelangen N35 Wierden begin 2013 kwam er een alternatief plan dat deels door het waterwingebied van Vitens zou lopen en vele huizen in de buurtschap De Huurne zou sparen, de Noordelijke variant.

Hierna organiseerde de stuurgroep een middag (4-3-2013) om het alternatief te beoordelen en waarbij ik ook uitgenodigd was om de Bond waarvoor ik fiets te vertegenwoordigen. Logisch dat er enkele gefronste wenkbrauwen waren omdat het toch over de N35 ging.

Al snel werd het duidelijk dat een tracé door het waterwingebied onbespreekbaar was en het betrekken van de fietssnelweg F35 bij de plannen een bijzaak leek.

Een artikel in de Tubantia juni 2013 met de kop "Omwonenden N35 zijn Vitens beu" liet zien dat de strijd nog niet gestreden was en er misschien toch nog creatieve mogelijkheden waren. Tijdens een bijeenkomst met buurtbewoners in juli 2013 gaven de gedeputeerde van Overijssel Gerrit Jan Kok en wethouder Hans Bekke aan dat de Noord variant serieus wordt overwogen en waarna het besluit van de N35 een jaar uitgesteld werd.

Intussen leek een Noord variant N35 voor andere partijen ook interessant te worden, zowel voor de Natuur organisaties als de betrokkenen bij de F35.

Het meeliften van de F35 met de nieuwe N35 zou bij een Noord variant de mogelijkheid geven deze fietssnelweg op de oude weg te plannen en er volgens mijn plan van januari 2014 er zelfs een F35+ van te maken waardoor een reistijd van 25 minuten van Nijverdal naar Almelo op de fiets mogelijk is.

Alle moeite werd beloond op donderdag 3 juli in Zuna toen de stuurgroep aangaf de voorkeur uit te spreken voor de N35 Noord met de fietssnelweg op de oude weg en dit advies zal geven aan de minister van Infrastructuur & Milieu. 

In maart 2015 is de verkenning afgerond en besluit de minister voor de N35-Noord variant met ongelijkvloerse oplossingen.

Op 15 oktober 2015 organiseert Rijkswaterstaat een inloopbijeenkomst over het milieueffectrapport MER waar aangegeven werd hoe het trace gepland was.

De voorlichter gaf aan dat de N35 begrenst wordt door de spoorlijn in het noorden en het industrieterrein  Lochter in het zuiden en dat daar niet van afgeweken kan worden.

Binnen deze grenzen is het natuurlijk moeilijk een volwaardig viaduct te plannen bij de Burgemeester Boersingel. Vooral omdat alle verkeer van Nijverdal, de Kruidenwijk en Rijssen via de rotonde in de Boersingel op de N35 richting Zwolle en Almelo moet rijden. Kijk ook hier.

Deze week (december 2015) zag ik het rapport over het industrie terrein het Lochter (KWALITEITSSCAN ‘T LOCHTER TE NIJVERDAL) waarin het maar 2 sterren krijgt. Als ik het goed lees mag ik bijna concluderen dat wanneer de fietssnelweg F35 door/langs het Lochter loopt met feeders voor fietsers en wandelaars, het Lochter, dan  3 sterren zou krijgen !!!

Een goede reden meer voor een F35 trace aan de zuidzijde waardoor een opwaardering (betere verkoopstatus) van de uit te geven kavels .Belangrijk ook voor de planning van de nieuwe 2x2 N35 bijvoorbeeld.

Omdat het industrieterrein Lochter niet de beste status heeft en een groot deel van Lochter 3 al lang braak ligt kan een deel gebruikt worden voor een goede oplossing voor het verkeer.(misschien geeft weth. Walder tijdens de geheime informatiesessie, begin februari meer duidelijkheid over de grote groene fabriek naast de windmolens).

Het ecoduct met groene uitloop is niet voor niets verplaatst van Wierdens grondgebied naar het industrieterrein Lochter 3.

(volgende keer Tunnelplan 186      Wat is de status van de fietssnelweg F35 )

 

 

31-10-2015

Tunnelplan 184

Tunnel klaar, niets meer te doen, of ???  

 

Nu de tunnel vol in gebruik is zou je kunnen zeggen dat de website Tunnelplan.nl ook geen nieuws meer te melden heeft. Maar niets is minder waar.

De komende jaren zijn er weer grote projecten in Nijverdal.

1. De A35/N35 (2x2 rijbanen) van Wierden naar Nijverdal.

Begonnen in 2007, zie Tunnelplan 28, 34, 145 en 169.

http://hellendoorn.fietsersbond.nl/sites/default/files/zienswijze_fietsersbond_over_het_atb_en_mir_n35.pdf

2. Het viaduct op de kruising van de Boersingel met de N35, voorzien van op en afritten.

Zie Tunnelplan 170

3. Het viaduct over de Baron van Sternbachlaan (zonder op of afritten).

Begonnen in 2011 zie Tunnelplan 128 en 170

4. De Fietssnelweg F35 van de Eversbergweg tot Wierden.

Begonnen in 2011 zie Tunnelplan 135, 140, 164, 166 en 178

http://hellendoorn.fietsersbond.nl/sites/default/files/zienswijze_fietsersbond_over_het_atb_en_mir_n35.pdf

5. Nieuwe fietsbrug over de Regge.

Begonnen in 2011, zie Tunnelplan 132, 150 en 157

6. De herinrichting van de Grotestraat.

7. De N35 van Dalzicht naar Haarle.

8. De Fietssnelweg F35 van het Ravijn naar de Paarse Poort.

Begonnen in 2010, zie Tunnelplan 103, 153 en 175

Allemaal projecten waar de plaatselijke politiek zich op kan vastbijten of (zoals we al jaren zien) omheen kan draaien.

Eens kijken hoe de burgerparticipatie in praktijk gebracht wordt.

 

26-09-2015

Tunnelplan 183

Tunnel open, weddenschap gewonnen.

In 2013 heb ik voor de grap met de plaatselijke voorlichter van Rijkswaterstaat,  Jim van Wingerden een weddenschap afgesloten om een goede fles wijn, dat de verkeerstunnel in 2014 niet open zou gaan voor auto's.

Omdat alle werkzaamheden geheel volgens planning verliepen was hij er van overtuigd dat de feestelijke opening het einde van dat jaar zou plaats vinden.  Ook de mededeling van burgemeester Raven eind 2014 dat de opening zeker in december zou zijn gaf mij  koude voeten en heb ik toen een fles wijn aangeschaft.

Maar alleen een fles wijn voor al die bouwjaren leek mij toch iets te weinig en als aandenken en afsluiting van dit grote bouw project heb ik toen ook een 3d geprinte wijnfleshouder gemaakt. (zie http://www.thingiverse.com/thing:492497 )

  

Alweer een jaar later is de tunnel dan toch in augustus 2015 feestelijk geopend en afgelopen vrijdag zijn de verdiende flessen rode wijn uitgewisseld voor het laatst zichtbare deel van de jarenlange tunnelbouw, de directiekeet van Rijkswaterstaat en Pro Rail achter het Nijverdalse station.

Ook worden door Rijkswaterstaat de laatste werkzaamheden aan de tunnel afgewerkt (niet te vergeten een goede oplossing voor het trillingprobleem bij de bewoners van de Piet Heinweg / Bouwmeesterstraat en een schadeclaim van de gemeente Hellendoorn).

Mooi zijn ook de tientallen positieve reacties over de foto tentoonstelling “van bierviltje tot tunnel” in de hal van het Huis van Cultuur en Bestuur die te bekijken is tot eind oktober en zelfs nog aangevuld wordt met 4 meter extra foto materiaal.

En het allermooiste is natuurlijk dat de tunnel nu al 28 dagen zonder calamiteiten of ongelukken  in gebruik is.

 

Tunnelplan 182

Foto tentoonstelling.

 

Al weer een jaar geleden, in augustus 2014, zijn Emile en ik begonnen een foto tentoonstelling te maken over de historie en de bouw van de tunnel onder Nijverdal.

Deze tentoonstelling zou dan tijdens de openingsweek in december 2014 te zien zijn in het Huis van Cultuur en Bestuur in Nijverdal.

Maar eind november werd het duidelijk dat software problemen de opening van de tunnel zou vertragen.  

Achter de schermen bleven we echter foto's uit te zoeken, een gigantische klus.

In 2004 ben ik begonnen op 17 locaties in de 4 windrichtingen, elk half jaar, foto's te maken langs het trace en dat zijn tot nu toe zo'n 1500 stuks.

Daarbij komen nog eens 9000 foto's gemaakt op mijn fietsrondje om het combiplan (Dalzicht tot de Boersingel) van 17 kilometer. Meestal elke week op woensdag en op zaterdag.

Dit fietsrondje is nog steeds mogelijk sinds 2004.( beschrijving http://www.tunnelplan.nl/fiets.htm )

Dan is er ook nog het foto archief van wijlen fotograaf Jeu Geenen, die ik vanaf negatieven (6000 stuks) van fotorolletjes heb ingescand en het leven in Nijverdal in de jaren 1968 tot 1976 subliem weergeven.

De foto tentoonstelling laat een aantal prachtige foto's hiervan zien waarop Leo ten Brinke en een groot aantal Nijverdallers uit die tijd afgebeeld staan.

Onder de Studio Pub bezoekers vond ik mijzelf ook een paar jaar geleden.

Ook zijn de foto's van Emile gebruikt die hij in opdracht van Rijkswaterstaat sinds 2009 gemaakt heeft en het bouwproces tot in de details weergeeft.

Om al het beeldmateriaal te comprimeren naar een overzichtelijke hoeveelheid foto's was een hele klus.

Voorop stond elke keer de mensen achter dit project (van betonvlechter tot wethouder) goed in beeld te krijgen.

Emile vanuit de bouwput en ik van een positie over de beschermende schutting van het combiplan.

Toen ik vanmiddag even stiekem in de hal van het Huis van Cultuur en Bestuur ging zitten, kon je merken dat er niet alleen interesse was voor de foto's maar ook dat er vele verhalen los kwamen over de voorbereidingstijd en het bouwproces. Opa's die hun kleinkinderen in geuren en kleuren vertelden wat en wie er op de foto's staan.

En dat is denk ik ook de opzet van deze foto tentoonstelling geweest, doorvertellen wat er allemaal in Nijverdal de afgelopen jaren onder de grond gestopt is.

Ik mag dan ook hopen dat de foto's na deze tentoonstelling niet in een stoffig magazijn komen te liggen maar ergens anders een nuttige bestemming krijgen.

                                     Een bloemenhulde van Leo ten Brinke.

 

 

15-07-2015

Tunnelplan 181

Openingsdatum 29 augustus.

 

Eindelijk kan Rijkswaterstaat zeggen wanneer de Nijverdalse tunnel geopend wordt.  

Op zaterdag 29 augustus, precies 263 dagen na de laatste officiële openstelling van 11 december 2014 kan het autoverkeer door de tunnel (zoals al voorspeld in Tunnelplan 180).

Aan beide zijden van het Combiplan Nijverdal worden dan de toeritten aangepast (bij Dalzicht gaan de hekken weg en bij Mc Donalds wordt het asfalt aangepast in de nacht voor de opening).

Ook in het Hellendoorns Huis van Cultuur en Bestuur moet burgemeester Raven niet meer om de hete brij heen draaien (wat een opluchting).

Gelukkig werken de systemen nu en is er en goede verbinding tussen het schakelstation Nijverdal aan de Joncheerelaan en de landelijke centrale van Rijkswaterstaat in Wolfheze.

Op zaterdag 27 juni kon ik een eerste controle uitvoeren. Rijkswaterstaat gunde mij een kijkje in de centrale Nijverdal aan de Joncheerelaan. Om 9:00 uur 's morgens belde ik aan bij de poort van de Hulpverleningsweg West aan de Joncheerelaan.

De verbinding met Wolfheze kwam direct tot stand en een vriendelijke operator vroeg naar mijn wensen. Dat ik een afspraak had wist hij niet omdat er volgens hem niemand van Rijkswaterstaat in de Nijverdalse centrale was.

Wel vertelde hij mij dat er veel activiteit was in en om de tunnel in verband met de Tunnelloop die 's middags gehouden werd.

Even later werd de poort geopend en kon ik de kleine controlekamer bekijken. Een kleine kopie van wat ik in Wolfheze al gezien had (zie Tunnelplan 168). Ik kreeg uitleg over de werking van de veiligheidssystemen en kon via een groot aantal camera's goed zien hoe de voorbereiding op de Tunnelloop verliep.

Een tweede desk was voor de aannemer die het onderhoud voor de komende jaren heeft en zo in het systeem kan inpluggen.

Volgens Rijkswaterstaat wordt de tunnel opengesteld op zaterdag 29 augustus en ik denk dat dan de officiële opening wel eens op donderdag of vrijdag zal zijn omdat een opening altijd op een werkdag zal vallen.

Misschien kan Willem dan ook wel.

Voor de Nijverdallers barst het openingsfeest een paar dagen later los op vrijdag 11 september in de bruisende feesttent op de markt.

Nieuwsgierig wat de meerkosten zijn geweest en zou dit nu het einde betekenen van het schrijven van meer dan 180 Tunnelplannen ?????????

 

 

20-06-2015

Tunnelplan 180

Planning Rijkswaterstaat miserabel.

 

Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen wanneer de Nijverdalse tunnel geopend wordt.

Ook in het Hellendoornse Huis van Cultuur en Bestuur tast men nog in het duister als men de woorden van burgemeester Raven moet geloven, die afgelopen woensdag in de Commissie Grondgebied vertelde:

“ Kon ik maar iets zeggen, want dan had ik dat kunnen vertellen, maar dat kan ik inderdaad dus niet, dat heeft alles met Rijkswaterstaat te maken. Uitgangspunt is eind augustus, begin september”

Met deze woorden wordt het eventueel dus zaterdag 29 augustus of zaterdag 5 september, deze data zetten we nu maar in de agenda.

Toch maar weer 263 dagen na de laatste “ officiële” openingsdag van vorig jaar.

Bij het terugkijken in mijn fotoarchief kwam ik deze foto tegen op de plek van de Baron van Sternbachlaan uit het jaar 2009 waar nog sprake was van de opening in 2013.

Dus al 2 jaar vertraging bij 4 jaar bouwtijd..

De treinverbinding is wel op tijd geopend en  binnenkort gaat er zelfs een moderne elektrische sneltrein type FLIRT 3 rijden van de betrouwbare leverancier Stadler uit Zwitserland.

 

 

14-05-2015

Tunnelplan 179

Wijntunnel Nijverdal

 

Op 13-05-2015 lezen we in het dagblad Tubantia dat de Gemeente Hellendoorn een schadeclaim wil indienen bij Rijkswaterstaat van meer dan 1 miljoen euro in verband met de uitstelling van de opening van de tunnel. 

Vreemd dat Hellendoorn nu wel weet wat de kosten zijn en ik op mijn WOB vraag " Een inzicht van de gemaakte kosten (direct en indirect) door de gemeente Hellendoorn na 10 december 2014 m.b.t. de Salland Twente tunnel" geen antwoord gekregen heb.


Voor mijzelf kan ik ook wel een sommetje maken.
a. De website tunnelplan een jaar langer bijhouden en op het internet laten staan € 450.
b. Wekelijks 2x 17 km langs het combi plan (km €530 + uren €2600) €3130.
c. Bezoek RWS Wolfheze/Nijverdal/Arnhem € 400.
d. Bezoeken andere tunnels in Nederland en Duitsland €1850.
e. Vervolgen Raad en Commissie vergaderingen € 200.
f. Computer, kopieer en fotoapparatuur (afschrijving) € 450.
Totaal €6480,-
Misschien kan een deel van dit miljoen hieraan besteed worden.


Volgens mij heb ik meer zekerheid op een paar goede flessen wijn, gewonnen uit de weddenschappen (voorlichter RWS en directie aannemer) over de datum van de opening van de tunnel. Het persbericht van RWS dat de opening misschien in augustus of in september plaatsvindt, geeft ook de mogelijkheid nog een paar flessen wijn te verdienen.

Wijntunnel.


Wanneer de zuidelijke tunnelbuis niet geopend kan worden, zou er een prachtige wijnkelder kunnen ontstaan zoals die ook te vinden is in het buitenland.


In Moldavië staat de grootste wijntunnel ter wereld. Zó groot zelfs dat je er niet te voet wordt rondgeleid, maar met een auto. Een bord naast de ingang geeft aan dat de maximum snelheid vijf kilometer per uur is. Niet dat iemand zich eraan houdt, want anders kom je nooit door de 55 kilometer (!) lange wijnkelder heen.


Bij het nameten van de Nijverdalse zuidelijke tunnelbuis ( in de breedte kunnen meerdere wijnrekken geplaatst worden met tussenpaden) kwam ik tot een vreemde ontdekking.

De tunnelbuis blijkt 6 centimeter smaller te zijn, voor het auto verkeer niet een groot probleem, maar het scheelt toch al gauw een paar duizend flessen wijn.


Hopelijk is dit probleem dan ook opgelost voor de officiële opening eind november.

 

 

Voor Tunnelplan 170 tot Tunnelplan 179     kijk hier......