2010   2011  jan-feb-mrt-april  2011 mei-juni-juli-augustus-september 2011 okt-nov-dec  2012 jan-feb-maart-april-mei-juni    2013        

     1970-1979              1980-1989                 1990-1999           2000-2009

TERUG                                      Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2011 bekijken, klik op het jaartal.

Hier het jaar 2012  (jan-feb-maart-april-mei-juni)

 

                                        

CDA: ambitie N35 handhaven

  Nijverdal Centraal

Het CDA in de Tweede Kamer wil dat minister Schultz de ambitie handhaaft om van de hele N35 een 100 km doorstroomweg te maken met 2×2 rijstroken. Dit zal het CDA vanmiddag inbrengen in het debat met de minister over de Meerjarenplanning voor Infrastructuur (MIRT). In het bijzonder moet de minister bij de verbreding tussen Wierden en Nijverdal druk op de ketel houden, vindt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.

Schultz dreigt hier de versnelde verbetering op grond van de Crisis- en Herstelwet los te laten. Ook wil zij het project versoberen omdat het beschikbare budget van 80 miljoen dreigt te worden overschreden. Hierdoor worden bij Nijverdal twee gelijkvloerse kruisingen gerealiseerd, hetgeen haaks staat op de ambitie van een doorstroomweg. Van Hijum vindt dat de minister en de regio samen moeten zoeken naar een oplossing en ten minste één kruising ongelijkvloers moeten maken.

Daarnaast verwacht het CDA van de minister dat de uitvoerende werkzaamheden tussen Zwolle en Wijthmen snel van start gaan, zodat de wegverbreding zoals gepland in 2014 wordt opgeleverd. En in overleg met de regio moet de toegezegde verkenning van het traject Wijthmen-Nijverdal snel ter hand worden genomen. Van Hijum wijst er op dat er bij burgers, bedrijven en overheden in de regio een breed draagvlak bestaat voor opwaardering van de N35. “Het is de laatste tijd wel erg duwen en trekken”, constateert Van Hijum. “Het wordt echt tijd dat deze minister laat blijken dat zij het belang van regionale infrastructuur voor de economische ontwikkeling in Oost-Nederland ziet”.

Eerder deze week vroeg ook de provinciale Statenfractie van het CDA al aandacht voor de N35.

 

Tunnelwet loopt half jaar vertraging op.

28-06-2012 

Den Haag - De gewijzigde Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels kan op zijn vroegst op 1 juli volgend jaar in werking treden.

Dat wil zeggen dat een half jaar later dan gepland wettelijk is geregeld wanneer een tunnel veilig is. Dat schrijft minister Schultz van Haegen (infrastuctuur) aan de Tweede Kamer. De vertraging komt doordat het parlement het wetsvoorstel niet voor het zomerreces behandelt. “Dit betekent dat het huidige regime, dat mede aanleiding is voor discussies over het gewenste veiligheidsniveau, nog een half jaar langer zal blijven bestaan”, schrijft de minister.

 

13 juni 2012 Tubantia

 

 

Testen en afstellen in de Coentunnel 08-05-2012

Den Haag - Het grove werk is inmiddels gedaan, maar nu pas begint een andere kritische fase in de bouw van de Tweede Coentunnel: het installeren, afstellen en testen van de beveiligings- en verkeerssystemen.

Het zal straks de voorbijrazende automobilist niet opvallen, maar in het noordelijk deel van de oostelijke tunnelbuis van de Tweede Coentunnel zit een opvallende installatie. Over de hele breedte van de tunnel is een stuk van het tunneldak opengewerkt en aangesloten op een reusachtige ventilatietoren erbovenop. “Hier wordt het fijn stof uit de tunnelbuis afgezogen en bovenop gefilterd”, legt Arjan Vermeij, directeur uitvoering van de Coentunnel Construction

 

Tunnelbuis zuid

17-04-2012

10-04-2012

Antwoorden kamervragen leden Van Hijum en De Rouwe over de N35 Wierden Nijverdal

07-04-2012

 

 

'Tuinen van Nijverdal' of gewoon een groot grasveld op tunneldak?

zondag 26 februari 2012 TCTubantia

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
NIJVERDAL - ; Het dak van de Combitunnel moet straks een 'parkachtige invulling' krijgen, maar nu is reeds duidelijk dat er onvoldoende geld beschikbaar is om de ambities van weleer te kunnen waarmaken.
De definitieve inrichting van het ongeveer 450 meter lange en 30 meter brede tunneldak tussen de Meijboomstraat en de De Joncheerelaan wordt door burgemeester en wethouders van Hellendoorn nog steeds aangeduid met de term 'Tuinen van Nijverdal'. Hiermee verwijst het college naar de ambitieuze plannen voor de toekomstige invulling van de Centrale Strip, waarvan het tunneldak deel uitmaakt. Inmiddels zijn de financiële mogelijkheden van de gemeente echter dermate verslechterd dat het college aangeeft dat het ook best eens zo zou kunnen zijn dat er voorlopig alleen maar een laag zand met wat gras op het tunneldak worden aangebracht. Lees hierover meer in de maandagkrant. foto Frans Nikkels

Of gebruik het huisje als stalling voor de grasmaaier, want wethouder ten Have wil graag gras op het tunneldak.  Zie ook Tunnelplan 118.

 

24-02-2012.

Mogelijk brand in tunnelbak – Meijboomstraat te Nijverdal
Op vrijdag 24 februari 2012 om 22:51 uur kreeg de politie Hellendoorn de melding dat er mogelijk brand zou zijn in de tunnelbak bij de Meijboomstraat te Nijverdal. Ter plaatse bleek er geen sprake te zijn van brand, maar van condens.

 

 

Project de Tuinen van Nijverdal

Geplaatst op door Fran

iniminieplaatje...Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het opstarten van het project de Tuinen van Nijverdal. Het project richt zich op de inrichting van het tunneldak van het Combiplan waarbij de visie vastgelegd in de Centrale Strip leidend is. Het ambitieniveau dat is vastgelegd in de Centrale Strip is hoger dan die op basis van de huidige financiële ruimte mogelijk is.

In het eerste kwartaal van 2013 krijgt de gemeente het tunneldak overgedragen van Rijkswaterstaat c.q. de aannemerscombinatie Leo ten Brinke. Uitgangspunt is dat er in januari 2013 een ontwerp voor de invulling van het tunneldak ter goedkeuring aan het college kan worden voorgelegd.Het gebied wordt afgebakend door De Joncheerelaan, de Meijboomstraat, en de rand van het tunneldak. Het dak van de tunnel is circa 450 meter lang en ongeveer 30 meter breed.

De bewoners van de Bouwmeesterstraat en omgeving en andere belanghebbenden worden uitgenodigd mee te denken over de inrichting van het tunneldak, ofwel de Tuinen van Nijverdal. Onder regie van de gemeente en in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat wordt samen met de inwoners en andere belanghebbenden een plan uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is te komen tot een parkachtige duurzame invulling van het tunneldak.

23 oktober 2009

Minister Cramer heeft tijdens het Mooi Nederland Evenement op 15 oktober in De Fabrique (Utrecht) bekend gemaakt dat het project ‘De Tuinen van Nijverdal’, een bijdrage van € 311 841,- ontvangt in het kader van de Innovatieregeling Mooi Nederland.

Financiële onzekerheden
De gemeente beschikt op dit moment niet over de benodigde financiële middelen om een hoog ambitieniveau te kunnen behalen. Ook is nog niet duidelijk welk budget Rijkswaterstaat voor de Tuinen beschikbaar heeft. Daarnaast is er in 2009 een subsidie toegekend in het kader van Mooi Nederland. Onzeker is of deze subsidie behouden mag worden aangezien deze subsidie gebaseerd is op het zeer ambitieuze plan van destijds. Daarnaast geldt als subsidievoorwaarde dat deze bijdrage maximaal 20% uitmaakt van het totaal aan gemeentelijke kosten voor dit project. Overleg met de subsidiegever (ministerie) wordt opgestart.

De insteek voor het vormgeven van het tunneldak voor de Tuinen van Nijverdal, is om creatief met de beschikbare middelen om te gaan door bijvoorbeeld hoveniers te interesseren zich op het tunneldak te profileren.

Dus 311841/450/30= Euro 23 per m^2 subsidie (20%).       Totaal dus 5x23= Euro 115 per m^2 (is dit zeer ambitieus ???)

 

 

 

Bewoners De Huurne ongerust over aanleg tracé A35

zaterdag 18 februari 2012 Tubantia

WIERDEN - Inwoners van Wierdense buurtschap De Huurne zijn zeer ongerust over de nieuwe plannen voor het tracé van de doorgetrokken A35. Een nieuw voorstel zou een groot aantal gezinnen en boerenbedrijven treffen.

Volgens de bewoners van de Ten Catestraat, Haarkampsweg, Nijverdalsestraat en Oude Tolweg is ‘als donderslag bij heldere hemel’ een nieuw tracé ter tafel gekomen. „Deze nieuwe variant treft veel gezinnen en gezonde boerenbedrijven in onze buurt”, aldus de bewoners.

Het nieuwe tracé is in beeld gekomen omdat de eerste twee onderzochte tracés door een waterwingebied gaan. Waterbedrijf Vitens geeft daar geen toestemming voor. „Vitens wil totaal geen medewerking verlenen, terwijl het bedrijf zelf zegt dat het waterwingebied op termijn gaat verdwijnen”, aldus De Huurne.

Ook voelen de inwoners zich overvallen door de huidige gang van zaken. „Het proces is al negen maanden gaande en nu moet ineens binnen vier weken over dit nieuwe plan beslist worden. Immers op 27 februari al is een nieuwe stuurgroepbijeenkomst gepland die over het tracé moet beslissen.” De bewoners eisen extra tijd om mee te denken.

De bewoners hebben hun ongerustheid ook kenbaar gemaakt aan wethouder Hans Bekke, die namens de gemeente Wierden zitting heeft in de stuurgroep Opwaardering N35.

 

17-02-2012.

Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:

Nijverdal - Combiplan fase 3 spoorwerk en tunneltechnische installaties ORS 508704

Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:

Werkzaamheden:

Binnen het project Combiplan Nijverdal worden de autoweg N35 en het spoor in Nijverdal in een tunnel aangelegd. Rijkswaterstaat verplaatst de N35 naar het noorden; ProRail legt het spoor naast de nieuwe rijksweg aan. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komt in de tunnel te liggen. Het resultaat is een snellere doorstroming van auto- en treinverkeer en de leefbaarheid en veiligheid in het dorp worden verbeterd. Eind 2008 is aannemerscombinatie Leo ten Brinke gestart met de bouw van de tunnelbak.

In vervolg op de reeds gecontracteerde Fasen 1 en 2 wordt in Fase 3 het spoorse deel van Combiplan Nijverdal afgerond. In Fase 3 wordt de spoorverbinding tussen Nijverdal West en Nijverdal middels een dubbel spoor hersteld. Daarbij komen beide bestaande haltes te vervallen en komt er een nieuwe halte in de open bak.

Het project Combiplan Nijverdal Fase 3 bestaat in hoofdlijnen uit:

- het aanpassen, van het spoor en het inbrengen van een wissel 1:15 aan de Westzijde van de nieuwe halte Nijverdal,

- het aanpassen, realiseren en aansluiten van dubbelspoor aan de Westzijde van het nieuw aan te leggen spoor in de tunnel en toeritten van de tunnel,

- het realiseren van dubbelspoor in de toeritten en tunnel en deze aansluiten op nieuw aan te leggen sporen,

- het functievrij maken en verwijderen van het perronspoor en perron Nijverdal West, inclusief de daarbij behorende perroninstallaties, OVC&P, objecten, kabels & leidingen ed,

- het aanpassen en realiseren van het spoor aan de Oostzijde van de tunneltoerit en aansluiten op een 1:20 symmetrisch wissel,

- het realiseren van een railinzetplaats over twee sporen aan de oostzijde van de tunnel,

- het functievrij maken van perronspoor en perron Nijverdal,

- het realiseren van treinbeveiligingssystemen zoals ATB-NG, Assentellers van Thales, seinen, seinportalen,

- het realiseren van tunneltechnische installaties in dienstgebouwoost, treindiensleiderspost, OCCR, SMC en tunnel, inclusief besturingssysteem,

- het leveren van ondersteuning bij het uitvoeren van testplannen inclusief realisatie en integratie van de verschillende (deel) systemen.

Duur van of uiterste termijn voor de voltooiing van de opdracht

Aanvang 19.6.2012 Voltooiing 31.12.2012

 

de HOPbrief

 

14-01-2012 Tubantia

De verkenning.

Naar het jaar 2011   december