2010   2011  jan-feb-mrt-april  2011 mei-juni-juli-augustus-september 2011 okt-nov-dec  2012 jan-feb-maart-april-mei-juni    2013        

     1970-1979              1980-1989                 1990-1999           2000-2009

TERUG                                      Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2011 bekijken, klik op het jaartal.

Hier het jaar 2012  (juli-augustus)

 

                                        

Wie weet het nog, amper 2 jaar geleden (kijk hier).

zie ook hier.

 

BRON

 

 

Een voorbarige conclusie van weth. Hans Bekke dat iedereen weet hoe het zit.

Zie Tunnelplan 145

Raad

Vuistkengetallen

 

Wat kost een kilometer asfalt in Nederland? Niemand weet het. Een rondgang langs hoogleraren infrastructuur, bouwbedrijven, advies- en onderzoeksbureaus en diverse specialisten van Rijkswaterstaat leert dat de vraag niet is te beantwoorden. Pas als een weg klaar is, is het antwoord te geven, maar alleen voor díe weg. Want elke weg is uniek.

 

Maar je moet toch ergens beginnen met een kostenraming. Rijkswaterstaat hanteert daarom zogenaamde vuistkengetallen voor de aanleg van wegen. Volgens die getallen zou een snelweg met twee maal twee rijstroken als de A5 rond de tien miljoen euro per kilometer moeten kosten, exclusief kunstwerken, maar inclusief zaken als de aankoop van grond, verlichting, btw, grondwerken. Voor kunstwerken, zoals tunnels en bruggen, en aansluitingen en knooppunten staan standaardbedragen vermeld.

kijk ook hier...

 

 

€ 160 miljoen is ongeveer € 25 miljoen per kilometer. 

Dat is relatief hoog voor een autoweg buiten stedelijk gebied, maar niet exorbitant. Bij Wierden moet een tweede spoorviaduct worden aangelegd en er zal tussen Wierden en Nijverdal één en ander geamoveerd moeten worden. En wellicht vereist men een ecoduct tussen het Wierdense Veld en het Notterveld. 

Desondanks is de verdubbeling van de kostenraming wel opvallend en lijkt haast politiek gemotiveerd te zijn.

 

 

 

Naar het jaar 2012 juni