2000         2001         2002        2003         2004         2005        2006       2007       2008        2009

     1970-1979                               1980-1989                                     1990-1999

TERUG                                      Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2008 bekijken, klik op het jaartal.

Uit 2009.   Voor de artikelen van  juli tot december zie hier.    

                                         

Uit INFORM Jaargang 8 Nummer 1 (Juni 2009)

Van Hattem en Blankevoort

 

In het Combiplan Nijverdal gaat het om de rijksweg 35 en de spoorbaan Zwolle-Almelo die dwars door

het centrum van Nijverdal gaan en daar een nieuw gezamenlijk traject krijgen. Daarin liggen onder

meer een 1500 meter lange tunnel (waarvan 500 meter met dak), een nieuw station, vier bruggen, twee

viaducten en twee voetgangerstunnels. Dankzij het nieuwe tracé van weg en spoor wordt de leefbaarheid

in Nijverdal (gem. Hellendoorn) sterk vergroot. Er is tientallen jaren geijverd voor een dergelijke spoor- en

verkeersvoorziening.

Het bijna 200 miljoen euro kostende Combiplan is een project van Rijkswaterstaat en ProRail. Het moet

in 2013 klaar zijn. De uitvoering berust bij de Combinatie Leo ten Brinke, bestaande uit Van Hattum en

Blankevoort en Hegeman Beton en Industriebouw bv. De engineering wordt gedaan door Royal Haskoning

en de vormgeving is van Hans van Heeswijk Architecten.

Leo ten Brinke Tunnel?

De bouwcombinatie Leo ten Brinke eert in haar naamgeving een ooit kleurrijke inwoner van Nijverdal.

Leo ten Brinke (1942-1977) is exploitant geweest van een koffiebar annex disco middenin het dorp. In

1975 ontvouwde hij in d’Opregte Nijverdalse Courant een plan voor een spoor- en verkeerstunnel onder

de Grotestraat, waardoor boven een levendige winkelpromenade kon ontstaan.

Het nu uit te voeren Combiplan komt aardig in de buurt van wat Leo ten Brinke zich voorstelde. Daarom

klinken er in Nijverdal stemmen om de tunnel straks naar de visionaire horecaman te vernoemen.

Wethouder Wilma Paalman vindt het een leuke suggestie. “Ik zou geen probleem hebben met die

naam,” zegt ze. “Maar naamgeving is in dit geval een zaak van Rijkswaterstaat. En daar moet het gaan

om iemand van onbesproken gedrag. Ik heb echter begrepen dat er in dat café van Leo ten Brinke ook

wel eens werd geblowd, dus we zullen moeten afwachten. Maar dat de bouwers Leo ten Brinke’s naam

hebben gekozen, is natuurlijk goed bedacht.”

 

 

Klik hier voor Zutphen.

Bouw tunnel officieel van start gegaan

Zie ook RTV-OOST

Zie ook LOH

RTV-Hellendoorn  Nieuws (foto's tunnelplan.nl)
vrijdag, 05 juni 2009 12:33
NIJVERDAL - Hoe zou Leo ten Brinke zich vanmorgen gevoeld hebben, als hij bij de start van de bouw van de combitunnel aanwezig had kunnen zijn? Dat was ongetwijfeld een vraag die door het hoofd speelde van de aanwezigen bij deze happening. Ruim 34 jaar geleden lanceerde Ten Brinke het idee om een tunnel te bouwen om zo het verkeer in het centrum van Nijverdal te ontlasten. Vanmorgen kwam die droom uit, helaas kon bedenker Ten Brinke er zelf niet meer bij zijn. Zij nabestaanden waren er wel en zijn toonden zich trots dat de bouw vanaf vandaag officeel van start is gegaan. "Stel mijn vader niet teleur", sprak zijn zoon toen de aftrap werd gegeven.
Tijdens de bijeenkomst werd door de diverse sprekers teruggekeken op de geschiedenis van de weg tussen Zwolle en Almelo en voormalig geschiedenislerares, huidig wethouder Wilma Paalman vertelde hoe de aanleg van de weg ooit tot stand kwam. "Feitelijk hebben we de weg aan Napoleon te danken, hij zwierf met zijn troepen door Overijssel toen het plan ontstond om een weg van Zwolle naar Almelo aan te leggen. De Hellendoornse bestuurders besloten dat dat een goed plan was, maar zover mogelijk van hun deur vandaan. Besloten werd om de weg 4000 meter vanaf de Oale Grieze aan te leggen, om maar zo min mogelijk last te hebben van het gespuis van Napoleon, dat de wegen onveilig maakte en een slechte reputatie had. Langs die weg ontstond later Nijverdal. Maar de verkeersader die daar toen ontstond is nu een verstopte aorta geworden", aldus Paalman.

Paalman merkte op dat het incasseringsvermogen van de Hellendoornse burger in de komende jaren flink op de proef zal worden gesteld tijdens de bouw van de tunnel. Tenminste twee spoorwegovergangen liggen er permanent uit en de opstoppingen in het verkeer zullen aanzienlijk zijn. Daarbij zal er twee tot drie jaar geen trein door Nijverdal lopen, waardoor het openbaar vervoer ook geen snelle oplossing zal bieden. "De burgers klagen nu al steen en been bij een afsluiting van twee maanden, dat wordt nog wat met de overlast van de tunnelbouw die minimaal 4 jaar gaat duren", aldus Paalman.

De officiële start van de bouw werd vormgegeven door een race met op afstand bestuurbare voertuigen. Daarbij waren de gemeente, ProRail, de Leo ten Brinke combinatie, de provincie en Rijkswaterstaat even elkaars tegenstanders. De race werd gewonnen door ProRail, de gemeente Hellendoorn was een goede tweede. Hiermee ging ook het informatiecentrum open, dat voor iedereen toegankelijk is die meer wil weten over de bouw van de tunnel. Zaterdag 6 juni is er een open dag op het bouwterrein en kan iedereen een kijkje nemen aan de Van der Muelenweg.

 

Start van Combiplan

dinsdag 02 juni 2009 | 10:59 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 02 juni 2009 | 11:51

Combiplan Nijverdal met vier rijbanen door tunnel(bak) en de Van de Muelenweg over de tunnelbak. Foto: TC Tubantia

Combiplan Nijverdal met vier rijbanen door tunnel(bak) en de Van de Muelenweg over de tunnelbak. Foto: TC Tubantia

NIJVERDAL - Rijkswaterstaat en ProRail geven vrijdag het startschot voor de uitvoering van het Combiplan Nijverdal.

De bijeenkomst met als genodigden onder meer wethouder Wilma Paalman en gedeputeerde Job Klaassen vindt plaats op het ketenpark van het Combiplan aan de G. van der Muelenweg. Vanaf 11 uur zijn daar toespraken van Frankl Schrover (waarnemend hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Oost-Nederland), gedeputeerde Klaassen, wethouder Paalman, Steverinus Oosterloo (manager public affairs van ProRail) en Jan de Jong (voorzitter van de raad van bestuur van de aannemerscombinatie Leo ten Brinke).

De officiële starthandeling van het Combiplan bestaat uit de opening van een informatiepunt dat de komende jaren dienst doet als centrale locatie voor de informatievoorziening aan omwonenden en andere belangstellenden. Zaterdag, de landelijke Dag van de Bouw, is er op de locatie een open dag voor belangstellenden.

 

Combiplan Nijverdal op 6 juni open voor publiek

zie filmfragment

Rijkswaterstaat en ProRail openen samen met aannemerscombinatie Leo

ten Brinke de deuren van het Combiplan Nijverdal op zaterdag 6 juni voor

publiek. Die dag vindt de landelijke Dag van de Bouw plaats, waar het

project bij aansluit. Omwonenden en andere geïnteresseerden zijn van

harte welkom tussen 10.00 uur en 16.00 uur op het ketenpark aan de G.

van der Muelenweg 1-01 in Nijverdal.

Tijdens de open dag is er voor jong en oud gelegenheid een kijkje te nemen in

het informatiepunt. Verschillende activiteiten staan op het programma, zoals een

kleurwedstrijd voor de jonge bezoekers en een fietsroute en huifkartocht langs

het tracé. Daarnaast geeft aannemerscombinatie Leo ten Brinke uitleg over de

manier waarop zij het Combiplan gaan uitvoeren.

 

Dag van de bouw

Project: Combiplan Nijverdal (N35)
Locatie: Nijverdal
Provincie: Overijssel
Openingstijden: 10.00 - 16.00 uur
   
Algemene informatie

 

Het verkeer op de N35 in Nijverdal, de Grotestraat, staat regelmatig vast. Dit zorgt voor stank, geluidsoverlast en gevaarlijke verkeerssituaties. Om de leefbaarheid in het dorp te verbeteren voeren Rijkswaterstaat en ProRail het Combiplan Nijverdal uit. Rijkswaterstaat verplaatst de N35 naar het noorden. ProRail legt het spoor naast de nieuwe rijksweg aan. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komen in een tunnel te liggen. 

Het station wordt naar het centrum van Nijverdal verplaatst, tussen de Meyboomstraat en de Van der Muelenweg, in het open deel van de tunnel: de zogenaamde verdiepte tunnelbak. De werkzaamheden voor het project starten in 2008. Het Combiplan Nijverdal is in 2013 gereed.

Het definitieve ontwerp is in een vergevorderd stadium. Er zullen visualisaties van het project aanwezig zijn welke toegelicht kunnen worden. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn van start gegaan. In de keet zal een expositie zijn.Dag van de bouw

 


Adresgegevens project

G. van der Muelenweg 1-01
7443 RE
Nijverdal

www.rws.nl/n35

Adresgegevens bouwbedrijf

Combinatie Leo ten Brinke

Postbus 60
7440 AB
Nijverdal

jopdam@leotenbrinke.com
0623411982

 
 

 

Rijkswaterstaat 28 april 2009

Werkzaamheden in het kader van Combiplan Nijverdal

Bodemsanering gedempte spoorweghaven Nijverdal neemt meer tijd in beslag

Rijkswaterstaat saneert de bodem bij de gedempte spoorweghaven bij de Regge. Deze sanering is nodig voor de realisatie van het Combiplan Nijverdal. Tijdens de werkzaamheden is een sliblaag aangetroffen, die niet in het saneringsplan voor het gebied was voorzien. Rijkswaterstaat gaat nu samen met de aannemer en de provincie Overijssel de aangetroffen slib onderzoeken en kijken of er maatregelen getroffen moeten worden. Om dit zorgvuldig te kunnen doen, zijn de werkzaamheden tijdelijk stil gelegd.

Het onderzoek neemt vier tot acht weken in beslag. Daarbij wordt onderzocht hoever de sliblaag reikt en wat de milieukwaliteit van het slib is. Daarna is pas duidelijk of er maatregelen nodig zijn en wanneer Rijkswaterstaat de sanering kan afronden. De Boskronkel blijft tot nader bericht afgesloten. De geconstateerde sliblaag en eventuele extra werkzaamheden hebben geen directe gevolgen voor de planning van het project Combiplan Nijverdal.

 

 25-03-2009

13-03-2009

Vertrouwelijk rapport: A73-tunnels nog langer dicht

A73-tunnel gesloten

De geplande sluiting van de A73-tunnels duurt waarschijnlijk veel langer dan de negen weken die nu gepland zijn. De kans bestaat dat de tunnels vier maanden dicht gaan om alle veiligheidssystemen te testen. Na de definitieve openstelling moet nog rekening worden gehouden met nieuwe problemen die nog jaren kunnen duren. Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van een tunneldeskundige die op verzoek van minister Eurlings alles heeft onderzocht.

Daaruit blijkt ook dat de aannemer een veel te lage inschrijving heeft gedaan voor de tunneltechnische installaties. Het bedrijf VolkerWessels lijdt daardoor een miljoenenverlies.

Luister naar de problemen in Limburg, klik hier en hier.

 

 

 

Spoorhaven langs tunneltracé blootgelegd
Voorbereidingen tunneltracé

 

11 maart 2009     RTV Hellendoorn 

NIJVERDAL - Tijdens de werkzaamheden langs het tunneltracé is men tijdens de bodemsanering gestuit op een oude spoorhaven die in 1929 is gedempt. De contouren van de voormalige haven en een deel van de havenmuur is goed zichtbaar.
 
Ook is er een onderzoek geweest naar explosieven, hier werd niet veel meer gevonden dan een paar kogels. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het spoor bij Nijverdal diverse malen gebombardeerd. Daarom wordt er nu, tijdens voorbereidingen voor de bouw van de tunnel een onderzoek gehouden. Tot nu toe is er nog niets bijzonders gevonden op dit gebied.
Wel vonden de werklieden een metalen voorwerp, dat vermoedelijk bij een boot heeft behoord, maar zeker is men er niet van. 
 
De bodemsanering verloopt volgens de uitvoerder van het werk voorspoedig en voor omwonenden is er volgens Rijkswaterstaat dan ook geen probleem. Wel lastig is dat fietspad de Boskronkel is afgesloten, regelmatig lopen fietsers vast op de graafwerkzaamheden.
 
Ter hoogte van de nieuwe rotonde aan de Baron Von Sternbachlaan wordt ook volop gewerkt om de bouw van de tunnel voor te bereiden. Hier is een zanddepot aangelegd. Dit werk is bedoeld als voorbereiding voor de aanleg van de verlengde Veenweg. Een stukje verder terug naar Nijverdal is de bouw van een zogenaamd ketenpark in volle gang. Hier komen de bouwketen te staan. Ook was een maatvoerder al druk bezig om de contouren vast te leggen van de nieuw te bouwen tunnel.

 

de Volkskrant, 16 feb 2009 schreef:En de narrenprijs is voor de tunnels
ACHTERGROND, Van onze verslaggever Peter de Graaf

ROERMOND - Toen verkeersminister Camiel Eurlings vorige maand in Roermond een carnavalsonderscheiding in ontvangst nam, deelde VVD-afdelingsvoorzitter Victor Cillekens uit ludiek protest flyers uit met de tekst: ‘Hoofdpijndossier voor Midden-Limburg verdient zeker een narrenprijs.’

Iedereen in Roermond en omstreken weet dan waarover het gaat: de twee tunnels van de snelweg A73. Ze worden al het lachertje van Limburg genoemd. Meer dicht dan open, zo wordt geschamperd. Geklungel van Rijkswaterstaat en aannemer VolkerWessels.

‘Ik begin steeds meer te twijfelen of het nog wel goed komt met die tunnels’, zegt Cillekens. ‘Het laatste nieuws is dat er water staat in de vluchtgangen. Rijkswaterstaat moet pompen charteren om de gangen leeg te pompen. Dat is toch de knulligheid ten top.’

Onbestemd gevoel
Somberheid troef was het ook eind vorige maand, tijdens een werkbezoek van de verkeerscommissie van de Tweede Kamer aan de tunnels. CDA-Kamerlid Jos Hessels was helemaal niet gerustgesteld over wat hij te zien en te horen kreeg: ‘Absoluut niet. Integendeel.’ Zijn collega Ger Koopmans, ook CDA, zei ‘soms het onbestemde gevoel te hebben dat de tunnels misschien wel nooit opengaan’.

Woensdag is het precies een jaar geleden dat de snelweg A73-Zuid van Venlo naar Maasbracht werd opengesteld. Rijkswaterstaat noemt de 42 kilometer lange weg ‘de ruggegraat van Limburg’. Ze vervangt de beruchte Napoleonsbaan (de N273) als belangrijke noord-zuidverbinding.
Feitelijk ging de snelweg slechts gedeeltelijk open. Want de tunnels bij Roermond waren nog niet helemaal klaar. Daarom werd en wordt het verkeer in de Roertunnel (2,4 kilometer) en de Swalmentunnel (400 meter) over één rijstrook geleid, waarvoor een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur geldt. Bovendien mogen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen nog niet door de tunnels.

Heet hangijzer
Het hete hangijzer zijn de veiligheidssystemen. Die moeten nog aan elkaar gekoppeld en getest worden. ‘Technisch zeer complex. Er zijn liefst 52 veiligheidssystemen’, aldus Rijkswaterstaat. ‘Fysiek zitten ze erin. Afzonderlijk worden ze getest. Maar de interactie tussen de systemen kun je niet veilig regelen en testen zonder de tunnels te sluiten.’

Twee weken geleden bereikte de snelweg een mijlpaal: de duizendste tunnelafsluiting sinds de openstelling. In de meeste gevallen waren te hoog beladen vrachtwagens de oorzaak. Als de vrachtwagenbak of uitstekende lading hoger is dan 4,10 meter, springen de stoplichten onverbiddelijk op rood.

Hetzelfde gebeurt als een fietser de tunnel inrijdt, wat al twee keer is gebeurd. Rijkswaterstaat zegt aan die onachtzaamheid van weggebruikers weinig te kunnen doen.

Maar een deel van de sluitingen was ook te wijten aan kinderziekten (verkeerslichten die zomaar op rood sprongen) en het testen van de veiligheidssystemen. Gemiddeld drie keer per dag werden de tunnels voor korte of langere tijd gesloten. Dat leidde tot files, omleidingen en irritaties. ‘Zijn ze nou alweer dicht!’, briesten de Roermonders.

En de grote klapper moet nog komen. Voor de eindfase – de definitieve installatie en controle van alle veiligheidssystemen – zullen de tunnels vermoedelijk voor minstens twee maanden op slot gaan.

Beu
De gemeente Roermond is het gedoe met de tunnels inmiddels behoorlijk beu. Wethouder Gerard IJff (PvdA) spande vorig jaar al eens met enkele werkgevers een kort geding aan tegen de weekendafsluitingen, dat hij overigens verloor. IJff: ‘We kregen de indruk dat er helemaal geen planning was. Er zat een open einde in. Het kon ook nog wel twee jaar duren.’

Voor IJff heeft Rijkswaterstaat die twijfel de afgelopen maanden niet kunnen wegnemen. Hij zegt onomwonden: ‘Rijkswaterstaat heeft niet de kwaliteit om dit soort complexe projecten aan te pakken.’ VVD-afdelingsvoorzitter Cillekens deelt die visie: ‘Minister Eurlings moet de arrogantie van Rijkswaterstaat eens aanpakken. Hij roept wel veel, maar gedraagt zich niet als baas.’

Bandi Horvat, oud-hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, onderzocht op verzoek van Eurlings de knelpunten in het project en kwam in november tot soortgelijke conclusies. De tunnelspecialist zei dat Rijkswaterstaat als opdrachtgever en VolkerWessels als opdrachtnemer ‘de complexiteit van de tunneltechnische systemen hebben onderschat’. En hij voegde eraan toe dat de integratie van 52 losse veiligheidssystemen niet tijdig tot stand is gekomen ‘door gebrek aan voldoende kennis en kunde op het gebied van systeemintegratie aan de zijde van de opdrachtnemer’.

Nieuwe vertraging
Na het rapport van Horvat heeft minister Eurlings met de gemeente Roermond en de provincie Limburg afgesproken dat er ‘eerst een duidelijke planning moet komen voordat de tunnels van de A73 dichtgaan voor de afbouw’. Wethouder IJff verzucht: ‘Ik heb nog niks gehoord. Ik voorzie nieuwe vertraging.’

VolkerWessels weigert commentaar en verwijst door naar Rijkswaterstaat. Dat houdt zich vooral op de vlakte: ‘Technisch uitdagend, politiek gevoelig.’

CDA-Kamerlid Koopmans vindt het project ‘een blamage voor iedereen’. Terwijl de Limburgse minister Eurlings nog immer licht aan het eind van de tunnel ziet, vraagt het Limburgse Kamerlid zich af of betrokkenen geen last hebben ‘tunnelvisie’. Koopmans: ‘Ik werd niet vrolijk toen ik hoorde dat ze hardware en software op elkaar moeten aansluiten en dat met 52 systemen. Kunnen ze niet een paar systemen weglaten zonder dat de veiligheid in gevaar komt?’

Afbeelding

Hopelijk krijgen we deze ellende niet in Nijverdal !!!!

 

 

 

 

Cobouw (27-1-2009) schreef:Kamer boos over nieuwe vertraging A73-tunnels
Parlementariërs willen dat Eurlings ingrijpt

Roermond - De Tweede Kamer wil dat minister Eurlings (verkeer) beter zijn best doet de tunnels in de A73 eerder open te krijgen. Desnoods moeten daarvoor veiligheidsystemen worden uitgezet of herzien. Een delegatie van Tweede Kamerleden bracht afgelopen vrijdag een bezoek aan de veelgeplaagde tunnels bij Roermond. Maar in tegenstelling tot wat ze hadden gehoopt, kregen ze niet te horen dat de problemen tot het verleden behoren. Op de vragen 'Wat is het probleem? Hoe wordt dat opgelost en hoe lang gaat dat duren?' kon Rijkswaterstaat geen eensluidend antwoord geven. De enige toezegging die kon worden gedaan was dat de tunnels "wellicht voor 31 december open kunnen."

Onvoorstelbaar
"Ik ben ontzettend geschrokken", meldt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot "Het is echt onvoorstelbaar dat niemand kan of wil zeggen wanneer dit drama is afgelopen. Ik vind dat echt niet acceptabel. De liberalen wil dat Eurlings ingrijpt." Aptroot verbaast zich er bovendien over dat opdrachtgever Rijkswaterstaat zich niet veel harder opstelt ten opzichte van aannemer VolkerWessels. "Als ik iets bij iemand bestel dan wil ik dat hij zich dag en nacht inzet om op tijd te leveren." Ook CDA-Kamerlid Ger Koopmans hield een onbevredigd gevoel aan het werkbezoek over. "Meer dan dat het probleem zich ergens tussen de 'software en de hardware' voordoet, konden ze ons niet vertellen. Daar hebben we, zeker namens de bond van belastingbetalers, niets aan."

Ook Koopmans wil dat Eurlings zich intensiever inzet voor een oplossing. Vrijdag opperde hij zelf om te snijden in het aantal veiligheidssystemen. "Met 53 systemen worden het de veiligste tunnels ter wereld. Is dat wel echt nodig? Waarom hoef ik mij in alle andere tunnels in de wereld geen zorgen te maken? Allemaal vragen waarop ik antwoord wil." Koopmans meldt dat hij samen met andere fracties gevraagd heeft om een extra hoorzitting in de Tweede Kamer. De Delftse emeritus hoogleraar ondergronds bouwen Horvat krijgt een uitnodiging.

 

Telegraaf (24-1-2009) schreef:TUNNELS BLIJVEN DICHT

Ruim een jaar na de officiële opleverdatum blijft nog steeds volkomen onduidelijk wanneer de twee tunnels op de autoweg A73 bij Roermond opengaan. Dat bleek gisteren tijdens een werkbezoek van de verkeerscommissie van de Tweede Kamer aan de tunnels. Tot ergernis van de gemeente Roermond en de Limburgse automobilisten is volledige openstelling keer op keer uitgesteld om problemen met het veiligheidssysteem op te lossen. Nog steeds zijn de tunnels slechts via één rijstrook beschikbaar en soms helemaal afgesloten. Het streven is om de werkzaamheden voor het einde van dit jaar af te ronden. Daarvoor is nodig de tunnels nog wel een periode van negen weken achter elkaar volledig af te sluiten zodat de systemen goed afgeregeld kunnen worden. Roermond wil dat zo snel mogelijk, om er zo vanaf te zijn voor het lucratieve zomerseizoen begint.

 

Demonstratie

Ontvangen op 10 januari 2009 uit de USA.

Klik hier.

 

Extra geld voor treinverkeer over de grens

vrijdag 02 januari 2009 | 18:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 | 18:11

De trein van Enschede naar Münster.
Archieffoto: Gerard Hassing

De trein van Enschede naar Münster. Archieffoto: Gerard Hassing

ENSCHEDE - Twente moet snel een plan maken om de reistijd op de treinverbinding vanuit Enschede naar Münster en Dortmund te 'bekorten.' Verder zou deze spoorverbinding moeten worden doorgetrokken naar Hengelo en uiteindelijk Almelo (en eventueel station Nijverdal Centraal als eindbestemming).

Zodat ook station Enschede Drienerlo in de route is opgenomen waarvan veel Duitse studenten van de Universiteit Twente profiteren.CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt uit Hengelo roept regio en provincie Overijssel op om hierover in overleg te gaan met de Duitse autoriteiten. Het CDA maakte zich sterk in de Kamer voor meer geld in het Infrastructuurfonds van het rijk, na een lobby van de christendemocraten vanuit Twente.Kort voor kerst nam de Kamer een voorstel aan van CDA en ChristenUnie om twintig miljoen euro extra toe te voegen aan dit fonds voor grensoverschrijdende treinverbindingen. De Twentse projecten worden daarbij specifiek genoemd. Regio en provincie moeten zelf ook bijdragen aan eventuele maatregelen. Maar allereerst moet er een plan van aanpak komen. " Het zou mooi zijn als er snel een proefproject komt, om te kijken of het kan" , aldus Omtzigt.