Terug

 

TUNNELPLAN

Op deze pagina staan regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.

TUNNELPLAN 263,  een kijkje in de toekomst?

Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen.

De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.

Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan.

In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.

Tunnelplan 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Tunnelplan 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 Tunnelplan 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79

Tunnelplan 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 Tunnelplan 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 

Tunnelplan 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 Tunnelplan 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149

Tunnelplan 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169

Tunnelplan 170 171 172 173 174

 

(26-09-2007)

 

Tunnel bijna gereed.

De tunnel onder Nijverdal is bijna gereed.
Het specialistisch bedrijf van Vulpen boort momenteel onder "het Rooie Dorp" met een innovatieve techniek, het horizontaal gestuurd boren.
Op de parkeerplaats bij de Bowling Boerderij staat een kleine mobile boorinstallatie met een unit voor het reinigen van het boorslib.
Onder de van Limburg Stirumstraat en de Trompweg wordt in een keer een gat geboord voor de 6 hoogspanningskabels.
De boorrichting kan gedurende de werkzaamheden in drie dimensies worden aangepast.
Bij deze techniek worden rechte boorstangen in de grond geboord tot het uittredepunt, waarna met behulp van een ruimer de gewenste diameter van de boorgang wordt verkregen.
Op de parkeerplaats van zwembad het Ravijn ziet de boorkop weer het daglicht en komt dan boven het maaiveld.
De afgelegde weg is dan bijna even groot dan de toekomstige tunnel in het centrum.

 

(22-09-2007)

Tunnelplan 38

Levensader (2)
Niet alleen auto en trein gaan als levensader van Overijssel onder de grond in Nijverdal maar ook de hoogspanningsleiding.
En deze mag zeker als levensader gezien worden.
Veel huishoudens zijn afhankelijk van deze verbinding tussen Zwolle en Noord Twente. 

Het is deels een ringleiding die van Zwolle (Centrale Harculo) via Raalte, Nijverdal Vroomshoop, Tubbergen, Almelo, naar Hengelo gaat.


In het Ravijn, aan het Goudzoekerspad, is begonnen met de fundatie van een nieuwe mast voor de aansluiting van de ondergrondse kabel.
Verder worden tussen het zwembad en 't Stut de voorbereidingen getroffen om de kunststof buizen onder de grond aan te leggen, waarin later de 6 hoogspanningskabels komen.
Ook aan de van Limburg Stirumstraat zijn de grondwerkzaamheden in volle gang.
De GSM antennes van de telefoonaanbieders KPN, Telfort enz. die boven in de masten hangen, zullen dit jaar een ander plekje moeten vinden wanneer de masten verwijderd worden.

 

(16-09-2007)

Tunnelplan 37

 

(01-09-2007)

Tunnelplan 36

Levensader

Niet alleen auto en trein gaan als levensader van Overijssel onder de grond in Nijverdal maar ook de hoogspanningsleiding.
En deze mag zeker als levensader gezien worden.

Heel veel huishoudens in Nijverdal zijn afhankelijk van deze leiding.

In het Ravijn, aan het Goudzoekerspad, is begonnen met de eerste werkzaamheden.

Naast de hoogspanningsmast nr. 41 komt een nieuwe mast met de aansluiting voor de ondergrondse kabel en zijn alle bomen gekapt.

Wanneer deze grondkabel, die naast de riolering onder de Trompweg en de van Limburg Stirumstraat gaat lopen gereed is, kunnen de hoogspanningsmasten naast de spoorlijn afgebroken worden.

Het zijn niet alleen de 20 masten (nrs. 41 t/m 60) maar ook de nodige hoog gelegen GSM antennes en straalschotels die een ander plekje moeten krijgen.

 

(23-08-2007)

Tunnelplan 35

Tunnel in Nijverdal één van de 650 op de wereld.

 

Dat de toekomstige tunnel niet het enige grote tunnelproject in de wereld is, maar naast de 2,6 km lange New Tyne Crossing Tunnel in Engeland en de Franse Tunnel de Noailles genoemd wordt is geen toeval.

De Road & Rail Tunnel in Nijverdal heeft internationale betekenis staat te lezen in Structurae (een internationale database of structures).

Het zet Nijverdal toch maar weer mooi op de kaart.

(11-08-2007)

Tunnelplan 34

N35 richting Nijverdal.

 

Dit weekend is bij Wierden begonnen met de aansluiting van de nieuwe snelweg A35 op de provincialeweg N35 richting Nijverdal.

(videofragment TV-Oost)

Binnenkort is het dan mogelijk van Enschede tot Wierden via de snelweg A35 naar Zwolle te rijden.

Oponthoud zal dan nog wel ontstaan in Nijverdal.

De automobilisten moeten zich echter nog tot 2013 door deze plaats persen.

Daarna kunnen ze Nijverdal namelijk via de tunnel links laten liggen.

 

(28-07-2007)

Tunnelplan 33

Het is een goede zaak dat de tunnel de naam Leo ten Brinke zal krijgen, zoals meerdere personen (b.v. oud-wethouder Peter de Noord en oud-raadslid Henk Koster - TunnelHenkie) voorgesteld hebben. Maar het idee uit 1975 was veel meer dan alleen de tunnel.

Het toenmalige tunnelplan liep vanaf het begin van de bebouwing aan de oostkant van Nijverdal, boog af naar het tracé van de trein en liep verder geheel mee met dit tracé tot aan het eind van de bossen bij Haarle.  Leo noemde deze weg in zijn tekeningen de tunnelweg.

Het huidige tunnelplan start op de zelfde plek (bij de burgemeester H. Boersingel, die was er toen nog niet) en loopt dan via de tunnel door Nijverdal de berg op tot de nieuwe ovonde bij Dalzicht.   Het zou dan ook logisch zijn om deze 6 km lange weg dezelfde naam als de tunnel te geven.

De Historische Kring Hellendoorn-Nijverdal heeft de naam Baron van Sternbachlaan voorgesteld voor de nieuwe aansluitende  Noord-Zuidverbinding richting Kruidenwijk.

Misschien een suggestie aan de gemeente Hellendoorn om de langste weg van Nijverdal, de     Leo ten Brinkesingel      te noemen.

 

(24-07-2007)

(30-06-2007)

 

(25-06-2007)

(16-06-2007)

Tunnelplan 29

 

Bommen in Nijverdal.                                                                     

 

Voordat de schop in de grond kan gaan voor de aanleg van de tunnel in Nijverdal, is er veel onderzoek gedaan.

 

In een artikel uit de Tubantia van juni 2004 lezen we dat een gespecialiseerd bedrijf langs het tracé gezocht heeft naar blindgangers uit de Tweede Wereldoorlog.

Er staat niet bij of er al iets gevonden is.

In maart 2005 berichtte dezelfde krant dat er weer in de grond gezocht werd.

Ditmaal niet wat ertussen 1940 en 1945 achtergelaten is door de Engelsen, maar uit de periode tussen 8800 en 4900 voor Christus door andere jagers.

 

Bij het archeologisch onderzoek zijn deskundigen n.l. gestuit op resten en kampementen uit de steentijd.

Voorlopig blijft nog onduidelijk of de ontdekking gevolgen zal hebben voor de geplande bouwprojecten in het gebied.

In het artikel staat verder, dat de onderzoeksresultaten nog gepresenteerd zullen worden volgens een woordvoerster van de gemeente.

 

(09-06-2007)

 

26-05-2007)

TUNNELPLAN 27

Kijk hier verder.......

 

 

 

(22-05-2007)

(13-05-2007)

(05-05-2007)

(22-04-2007)

(15-04-2007)

(06-04-2007)

(04-04-2007)

(26-03-2007)

(18-03-2007)

 

(10-03-2007)

Hangbrug door Nijverdal.

Weet u het nog, zo rond 1 april 2004 werd een geheel nieuwe oplossing gelanceerd voor het verkeersprobleem in Nijverdal.

Geen rondweg of tunnel, maar een getuide hangbrug.

De toenmalige minister Peijs van Verkeer en Waterstaat zag namelijk kans een fors subsidiebedrag uit Brussel binnen te slepen voor dit innovatieve project.

Het plan was toen een 2310 meter lange pijlerbrug te bouwen boven het huidige spoorwegtracé.

Er was zelfs een informatieavond georganiseerd in het Spoortheater om alles nader toe te lichten.

Enkele weken later werd er een andere informatieavond in de Van Keulen zaal van het Spoortheater georganiseerd.

Opmerkelijk was, dat er toen niet meer over deze hangbrug werd gesproken.

Alles is na te lezen op http://www.tunnelplan.nl/  in de artikelen uit 2004.

 

 

TUNNELPLAN 00

 

geplaatst: 27-10-2006, 17:14

Hobby

 http://www.freewebs.com/arrywebsite/
Ja, wat moet je doen wanneer je op vakantie in een prachtig huisje zit, en 5 dames (vrouw + 4 dochters) s'avonds in boeken zitten te lezen.

 

Hobby.
Ja, wat moet je doen wanneer je op vakantie in een prachtig huisje zit, en 5 dames (vrouw + 4 dochters) s'avonds in boeken zitten te lezen.
Dan kun je de 2 dagen oude Telegraaf (de enig verkrijgbare krant) 2x van voor naar achteren lezen inclusief alle advertenties en geboorte berichten of………. Je maakt een eigen website.

Boekje lezen.
Ik moet toegeven dat bij mij de eerste gedachte opkwam : Dat zal wel erg moeilijk zijn met protocollen en html-coderingen, maar omdat onderzoeken mijn beroep is dacht ik, dat moet lukken. En het is eenvoudiger dan je denkt.
Dus mee op vakantie : de laptop (ging al mee voor de muziek), een aantal foto's en plaatjes en een boekje.
Voor 10 euro bij de BRUNA het boekje "Mijn eigen website" van Wilfred de Feiter.

Programma.
Om een website te maken kun je gebruik maken van het programma Frontpage wat iedereen standaard in Windows heeft staan. Start-zoeken-microsoft frontpage- en het programma openen.
Je krijgt dan een blanco vel waarop je teksten of plaatjes kunt plaatsen net als bij Word.
Ook kun je achtergronden aanbrengen.
Klik je onderaan op het tabblad HTML dan zie je automatisch de coderingen maar die kun je beter nu vergeten.
Klik je onderaan op het tabblad Voorbeeld, dan zie je direct hoe je webpagina eruit komt te zien en of je alles goed geplaatst hebt.
De eerste of startpagina geef je de naam index.htm.
Sla alle pagina's die je maakt op in 1 map en maak hierin ook een map voor de foto's en eventuele animaties.
Het boekje geeft duidelijk aan hoe je de pagina's met elkaar kunt verbinden met hyperlinks.
Gewoon uitproberen, soms gaat het mis maar dan begin je even opnieuw.
Wanneer dat allemaal lukt staat je website op je computer.
In het boekje staat beschreven hoe je een website voor een vereniging kunt maken, maar dat kan natuurlijk ook iets anders zijn.

Tunnel.
In de "leesuren" tijdens mijn vakantie heb ik een website gemaakt over:
De N35 via een tunnel door Nijverdal.
Hierin wordt beschreven : de historie, plannen en de uitvoering van dit grote project.
Ik had nog een stencil van d'Opregte Nijverdalse Courant uit 1975 waarin voorgesteld werd, een geplande rondweg te vervangen door een tunnel. Niet alleen kritiek maar ook een oplossing werd gegeven aan de toenmalige bestuurders. En laat nu meer dan 30 jaar later dit plan werkelijkheid worden.
Twee jaar geleden ben ik begonnen het tracé te fotograferen en zo langzamerhand worden al dingen zichtbaar. Ook zijn er verschillende technische onderwerpen (zoals, de methode van het maken van de tunnel en het ondergronds brengen van het station of een hoogspanningsleiding) die nog een plaats moeten vinden op de website.
Kijk maar eens op www.freewebs.com/arrywebsite/ .

Website.
Voor het plaatsen van een website van je computer naar het internet moet je gebruik maken van een internetprovider. Het klinkt misschien moeilijk maar is makkelijk. En het kan gratis.
Ik heb gebruik gemaakt van www.freewebs.com, deze heeft een beperkte ruimte en geen reclamebalk. Aanmelden en dan kun je al je files en foto's uploaden.
Voor meer ruimte maar dan met reclamebalk kun je gaan naar www.angelcities.com.
Op mijn pagina "Het tracé elk half jaar" staan b.v. in totaal ongeveer 800 foto's met een hoge resolutie (120MB).
Angelcities heeft het voordeel dat je complete mappen kunt uploaden en niet alle files afzonderlijk.

Kosten.
Wanneer je een internet verbinding bezit is alles gratis (behalve het boekje natuurlijk).
Lijkt het je wat? Gewoon beginnen.

Harry
www.freewebs.com/arrywebsite/